Monday, December 13, 2010

LAPORAN SLOT-SLOT KONVWNSYEN MGB JOHOR 2010

SLOT 1


TARIKH : 27 OKTOBER 2010 (RABU)
MASA : 10.30 – 12.30 TENGAH HARI

SLOT 2 : PERLEMBAGAAN MALAYSIA & 1 MALAYSIA :
ISU- ISU KESELAMATAN

PEMBENTANG : EN. AKBAL BIN ABDULLAH
PENSYARAH UTHM, BATU PAHAT

PENGERUSI : TN. HAJI HARITH ABD. HAMID
GB SK MUTIARA RINI, JOHOR BAHRU
(MGB JOHOR BAHRU)

ISI PEMBENTANGAN :

1. Ucapan aluan
2. Kelangsungan Negara dan Ancaman (Tajuk)
3. Sejarah pembinaan Negara - bermula di Melaka kerana kebanyakan sejarah Malaysia berlandaskan sejarah Melaka yang di rekodkan sejak 500 tahun lalu. Samada di negeri melaka sendiri, di Belanda, Cina, Portugis dll. Semua bangsa merujuk melaka sebagai sumber rujukan.
4. Kaum perlu merujuk kepada Bangsa Malaysia – seperti India Malaysia, Cina Malaysia.
5. Sejarah Negeri Cina mencatatkan tarikh-tarikh penting berkaitan negeri cina yang boleh dijadikan rujukan. Perkembangannya merujuk kepada sejarah asal.
6. Alam Melayu mempunyai tradisi yang membentuk kekuatan yang holistic. Setiap bangsa mempunyai kekuatan masing-masing sehingga orang lain yang datang dianggap sebagai pendatang.
7. Isu-isu ini perlu ditangani secara jelas.
8. Melayu terkeluar dari luar wilayah bangsanya
9. Bangsa bersifat holistic, menerima kedatangan orang-orang cina, India dan eropah. Bangsa induk bangssa ,melayu, keturuanan luar lemah,
Dapat berpaut menjadi bangsa yang besar – bangsa Malaysia
10. Tak faham sejarah, tolak sejarah , pusingkan sejarah
11. Kesultanan Melayu Melaka-
Bangsa Eropah mengatakan siapa dapat mengawal Melaka , jarinya di leher Venice.
12. Punca kejatuhan Melaka –Pembesar Melayu khianat kerana kuasa, Jawa
13. khianat kerana Iri hati, rakyat Melayu lupa kerana selesa, Cina India tidak setia kerana dengki.
14. Rekod Portugis memberitahu – selepas mangkat Sultan Mansur meninggalkan emas.
15. Jatuhnya Melaka selepas 444 baru lah merdeka.
16. Selpas 6 bulan Portugis menakluki Melaka, A Farmosa siap dibina pada 6 Februari.
17. Belanda datang ke Melaka dengan bantuan lanun Johor.
18. Peninggalan sejarah, perigi Hang Tuah, perigi Hang Li po, dan bangunan –bangunan sejarah yang lain.
19. Alam Melayu porak peranda
20. Selepas 209 tahun dijajah, barulah sebuah masjid pertama dibina di Melaka Masjid Kampung Hulu, Masjid tertua di Melaka.
21. Empayar Melayar- Johor Riau pecah. Pulau –pulau diambil oleh Belanda.
22. Negeri-negeri Selat, Negeri-negeri bersekutu, negeri-negeri tidak bersekutu.
23. Sejarah – Bintang Tiga, Bintang Cina, Melayu, India – Komunis menjajah Negara kita selama 14 hari.
24. Rekod pembunuhan, komunis membunuh orang Cina. Orang Cina memohon tanah dari British untuk jaga keselamatan orang cina.
25. Indahnya negaranya – 1500 spesies orkid, semut 7000. amfibia, reptilia, orang utan hidup di Malaysia.
26. Mercu kebanggaan Negara.- Menara Kuala Lumpur, KLCC
27. Putra jaya- Segala maklumat ada di sini.
28. Di Malaysia ada budaya seluruh dunia.
29. Permasalahan dalam Negara - masalah remaja, HINDRAF, IFC (Suruhanjaya Kebebasan Beragama) dengan tuntutan mereka antaranya kebebasan muaalaf untuk murtad, suami isteri memeluk islam hilang hak penjagaan anak. Permasalahan berlaku kerana leka dan tiada persefahaman serta saling bergaduh. Kerajaan mesti siapkan dana untuk penyelenggaraanrumah ibadat bukan Islam serupa dengan orang Islam, ada peruntukan khusus tujuan itu.
30. Kecelaruan dalam masyarakat kerana percampuran tiada batas. Tetapi perlu saling hormat menghormati.






SLOT 2

TARIKH : 27 OKTOBER 2010 (RABU)
MASA : 10.30 – 12.30 TENGAH HARI

SLOT 2 : PERLEMBAGAAN MALAYSIA & 1 MALAYSIA :
ISU- ISU KESELAMATAN

PEMBENTANG : EN. AKBAL BIN ABDULLAH
PENSYARAH UTHM, BATU PAHAT

PENGERUSI : TN. HAJI HARITH ABD. HAMID
GB SK MUTIARA RINI, JOHOR BAHRU
(MGB JOHOR BAHRU)

ISI PEMBENTANGAN :

1. Ucapan aluan
2. Kelangsungan Negara dan Ancaman (Tajuk)
3. Sejarah pembinaan Negara - bermula di Melaka kerana kebanyakan sejarah Malaysia berlandaskan sejarah Melaka yang di rekodkan sejak 500 tahun lalu. Samada di negeri melaka sendiri, di Belanda, Cina, Portugis dll. Semua bangsa merujuk melaka sebagai sumber rujukan.
4. Kaum perlu merujuk kepada Bangsa Malaysia – seperti India Malaysia, Cina Malaysia.
5. Sejarah Negeri Cina mencatatkan tarikh-tarikh penting berkaitan negeri cina yang boleh dijadikan rujukan. Perkembangannya merujuk kepada sejarah asal.
6. Alam Melayu mempunyai tradisi yang membentuk kekuatan yang holistic. Setiap bangsa mempunyai kekuatan masing-masing sehingga orang lain yang datang dianggap sebagai pendatang.
7. Isu-isu ini perlu ditangani secara jelas.
8. Melayu terkeluar dari luar wilayah bangsanya
9. Bangsa bersifat holistic, menerima kedatangan orang-orang cina, India dan eropah. Bangsa induk bangssa ,melayu, keturuanan luar lemah,
Dapat berpaut menjadi bangsa yang besar – bangsa Malaysia
10. Tak faham sejarah, tolak sejarah , pusingkan sejarah
11. Kesultanan Melayu Melaka-
Bangsa Eropah mengatakan siapa dapat mengawal Melaka , jarinya di leher Venice.
12. Punca kejatuhan Melaka –Pembesar Melayu khianat kerana kuasa, Jawa
13. khianat kerana Iri hati, rakyat Melayu lupa kerana selesa, Cina India tidak setia kerana dengki.
14. Rekod Portugis memberitahu – selepas mangkat Sultan Mansur meninggalkan emas.
15. Jatuhnya Melaka selepas 444 baru lah merdeka.
16. Selpas 6 bulan Portugis menakluki Melaka, A Farmosa siap dibina pada 6 Februari.
17. Belanda datang ke Melaka dengan bantuan lanun Johor.
18. Peninggalan sejarah, perigi Hang Tuah, perigi Hang Li po, dan bangunan –bangunan sejarah yang lain.
19. Alam Melayu porak peranda
20. Selepas 209 tahun dijajah, barulah sebuah masjid pertama dibina di Melaka Masjid Kampung Hulu, Masjid tertua di Melaka.
21. Empayar Melayar- Johor Riau pecah. Pulau –pulau diambil oleh Belanda.
22. Negeri-negeri Selat, Negeri-negeri bersekutu, negeri-negeri tidak bersekutu.
23. Sejarah – Bintang Tiga, Bintang Cina, Melayu, India – Komunis menjajah Negara kita selama 14 hari.
24. Rekod pembunuhan, komunis membunuh orang Cina. Orang Cina memohon tanah dari British untuk jaga keselamatan orang cina.
25. Indahnya negaranya – 1500 spesies orkid, semut 7000. amfibia, reptilia, orang utan hidup di Malaysia.
26. Mercu kebanggaan Negara.- Menara Kuala Lumpur, KLCC
27. Putra jaya- Segala maklumat ada di sini.
28. Di Malaysia ada budaya seluruh dunia.
29. Permasalahan dalam Negara - masalah remaja, HINDRAF, IFC (Suruhanjaya Kebebasan Beragama) dengan tuntutan mereka antaranya kebebasan muaalaf untuk murtad, suami isteri memeluk islam hilang hak penjagaan anak. Permasalahan berlaku kerana leka dan tiada persefahaman serta saling bergaduh. Kerajaan mesti siapkan dana untuk penyelenggaraanrumah ibadat bukan Islam serupa dengan orang Islam, ada peruntukan khusus tujuan itu.
30. Kecelaruan dalam masyarakat kerana percampuran tiada batas. Tetapi perlu saling hormat menghormati.







SLOT 3

TARIKH : 28 OKTOBER 2010 (RABU)
MASA : 08.00 – 10.00 PAGI

SLOT 3 : PENGENALAN PEMBANGUNAN ISKANDAR
(Metropolis bertaraf antarabangsa yang kukuh dan mampan)

PEMBENTANG : EN. SUHAIMEE MOHD. NOH @ MOHAMED
NAIB TIMBALAN PRESIDEN PIHAK BERKUASA WILAYAH PEMBANGUNAN ISKANDAR MALAYSIA

PENGERUSI : TN. HJ. TAHIR B. TALIB (GB SK KOTA JAYA)
MGB KOTA TINGGI

ISI PEMBENTANGAN :

1. Ucapan terima kasih kerana memberi peluang untuk beliau menerangkan berkaitan dengan Wilayah Pembangunan Iskandar
2. Ringkasan Taklimat - Konsep pembangunan koridor IM dll
3. Latarbelakang :
 Kerajaan Malaysia mengamanahkan Khazanah Nasional Berhad untuk melaksanakan kajian kebelakangan bagi pembangunan zon ekonomi khas di Johor Selatan
 Rangka Rancangan Induk Komprehensif
4. Lokasi Strategik Iskandar Malaysia
 IM terletak di hujung paling selatan Asia Tenggara
 Kedudukannya yang strategik iaitu terletak di laluan perkapalan paling sibuk didunia laluan India dengan China
 Berhampiran dengan Singapura
Keseluruhan Kawasan Iskandar Malaysia – Majlis Perbandaran Kulaijaya, PBT Pasir Gudang, MDJBT, dll. Populasi disasarkan 3 juta.

5. Strategi Pembangunan Iskandar Malaysia – Sebuah Metropolis Kukuh dan Mampan Bertaraf Antarabangsa melalui 5 tunjuk strategik iaitu kedudukan di persada antara bangsa, pemacu ekonomi dan projek pemangkin, penggerak infrastruktur, rangka institusi & pihak berkuasa kawal selia serta keseimbangan sosioekonomi. 3 asas utama iaitu pembahagian yang saksama dan adil antara pihak berkepentingan, pembangunan dan pembentukan nilai Pembangunan Negara

6. Wawasan Iskandar Malaysia Pertumbuhan Ekonomi

7. Organisasi IRDA

8. Peranan dan Tanggungjawab

 Perancangan (perancangan Induk termasuk perancangan sosial, perancangan zon ekonomi dan menawarkan polisi, undang-undang , tindakan insentif)
 Promosi (Penjenamaan IM sebagai destinasi pelaburan, mempromosi pelaburan awam dan swasta di IM dan menyebar maklumat kepada pelabur asing dan orang awam)
 Pemudahcara (mengawal selia dan menyelarikan dengan pembangunan)

9. Perbezaan antara IRDA, IIB & Rakan-rakan strategik (Rujuk PP)
10. Status Pembangunan 5 Zon dalam Iskandar Malaysia
 Zon A : Johor Bahru – zon ekonomi (warisan dan budaya)- Lido Boulevard, Danga Bay Phase 1A, Pulau Danga by Iskandar Waterfront
 Zon B : Nusajaya (Kota Iskandar – tempat pentadbiran baru, Medini – Legoland Theme Park 63 hektar, Highlights of Educity @ Iskandar , Puteri Harbour, Primary Trust School, )
 Zon C : Pelabuhan Tanjung Pelepas – zon ekonomi pelabuhan
 Zon D : Pasir Gudang – zon ekonomi – Tanjung langsat
 Zon E : Kulaijaya (Senai - Skudai )

11. Pelan-pelan Induk IM
 Pengangkutan awam bersepadu
 Keselamatan dan sekuriti
 Pembangunan bercampur
 Pemasaran strategik perumahan rakyat
 Tempat kediaman, reka bentuk kawasan sekitar penempatan
 Modal insan
 Guna tanah bersepadu
 Pengurusan sisa pejal secara sepadu
 Penempatan pekerja asing
 dll

12. Kesimpulan
 Lokasi strategik,
 prasarana fizikal dan ekonomi
 komitmen padu

13. Sesi soaljawab
 En Adam bin Adas – MGB Muar ,
 En Mohd. Salleh bin Mizan- MGB Pasir Gudang.







SLOT TAKLIMAT PENGERUSI MGB JOHOR - TN HJ MASOOD
TAKLIMAT
(Pengerusi MGBNJ)

1. Kata-kata aluan
2. Selamat dating dan terima kasih kerana kehadiran
3. Perjalanan Konvcensyen 3 hari 2 malam
4. Merujuk jadual konvensyen – 8.00 malam : Majlis perasmian oleh Pengarah, Tn. Hj. Sufaat akan hadir. Sesi bergambar – ikut kesesuaian daerah masing-masing. Bergambar ikut giliran yang akan ditetapkan.
5. Perjalanan majlis seperti dalam buku aturcara..
6. Ceramah 1 : Isu-isu semasa – perundangan - penceramahnya tidak dapat hadir kerana urusan serah tugas oleh KSU. Digantikan oleh Tn. Ketua Sektor dan diperngerusikan oleh MGB Kulai.
7. Ceramah 2 : Perlembagaan Malaysia : 1 Malaysia (Isu Keselamatan) – pensyarah UTHM . Perkongsian isu keselamatan Negara. Dipengerusikan oleh MGB Johor Bahru
8. Sessi Petang : WAU Coaching akan kendalikan majlis. Keadaan santai dan diharapkan dapat memberi impak yang positif dan diaplikasikaan untuk murid di sekolah.
9. Malam – Mesyuarat agung tahunan – pembentangan aktiviti peringkat negeri. Pelaporan yang dibuat boleh membantu untuk perancangan selanjutnya.
10. Hari terakhir : Pengenalan Pembangunan Iskandar Malaysia – pendedahan tentang perkembangan dan pembangunan Iskandar Malaysia diberikan oleh pegawai promosinya. En Suhaimi. Ada sesi soal jawab untuk mendapatkan penjelasan.
11. Majlis Penutup akan disempurnakan oleh Tn. Timbalan Pengarah, Tn. Hj. Markom bin Giran.
12. Harapan beliau agar semua memberikan perhatian sepanjang konvensyen, elakkan dari keluar meninggalkan dari majlis.
13. Bahan Edaran dalam beg konvensyen : Buku Program dan buku laporan tahunan MGBNJ. Mohon maaf kerana ada kelemahan yang sengaja dan tidak disengajakan. Bahan-bahan akan dimasukkan ke dalam CD dan akan dibekalkan sebelum perwakilan pulang.

TAKLIMAT PENGERUSI JK PELAKSANA KONVENSYEN :
EN. BAHARUDDIN ABD. WAHID
.

1. mgb PASIR GUDANG DIAMANAHKAN UNTUK MENGURUSKAN MAJLIS INI.
2. Beliau memberikan no bilik dan HP beliau untuk dihubungi sekiranya ada masalah.
3. MGB PGU memaklumkan bahawa beg konvensyen diberikan Pengerusi MGB daerah masing-masing bersama cenderahati.
4. Harapan beliau tiada masalah dalam pengurusan konvensyen ini.
5. Bahan konvensyen akan diberikan dalam bentuk CD kepada pengerusi daerah masing-masing agar perkongsian dapat dibuat untuk guru besar yang tidak dapat turut dalam majlis ini.
6. Sesi bergambar akan dijalankan mengikut jadual yang telah ditetapkan dan bayaran dikenakan sebanyak RM 15.00 seunit dan tanggungjawab pengerusi untuk mengumpulkan.
7. Jadual makan berbentuk buffet dan berhidang untuk Exco dan vegetarian juga disediakan.


Taklimat dari Syarikat HDA Integrated Solution Sdn Bhd. (4.50 ptg)
(Syarikat Perkhidmatan Membangun dan Pengurusan PSS) - Sistem Automasi PSS


Sila rujuk bahan edaran : Modul dan Ciri Istimewa Sistem S-Lib V1001.

1. S-Lib : Siber Library ; Suatu system yang relevan dengan pengurusan PSS, mempunyai pelanggan yang ramai dalam kalangan sekolah-sekolah di Johor. Mempunyai pejabat di Taman Intan, Kluang.
2. Sistem yang lebih mudah dan mesera pengguna, menjimatkan, perkhidmatan segera melalui talian selain datang ke sekolah.

Taklimat dari Prudential BSN Takaful Berhad (5.05 petang)
En. Azlan .

1. Persediaan yang perlu untuk perlindungan keluarga. (tayangan video – perlindungan insuran oleh ibu bapa untuk anak-anak yang baru lahir)
2. Perkara penting dalam Insuran ialah bila berlaku kematian, waris yang ditinggalkan akan menerima sejumlah wang yang ditetapkan oleh pihak insuran.
3. Bila berlaku kemalangan – pampasan juga akan diberikan. Kemalangan ddan kematian juga akan diberikan pampas an kematian dan kemalangan agar waris boleh meneruskan kehidupan.
4. Insuran Prudential Takaful – berurusan dengan hospital pakar sahaja.
5. Yang berminat – sila rujuk kaunter di tempat yang disediakan.

Taklimat dari Eoncap - Pembiayaan Gratuiti-I untuk bakal bersara kerajaan.1. Pengenalan – diberi khusus keprluaan kewangan bakal-bakal bersara. Tujuan untuk memberi sejumlah.
2. Selepas pembayaran gaji – memberi pembiayaan.
3. Ciri-ciri- kadar faedah 7% setahun selama tempoh pembiayaan 9-51 bulan.
4. jumlah pembiayaan 10000 hingga 100 000 .
5. Kelebihan
- Penyelesaian pembiyaan ini nakan dibuat melalui potongan dari pembiayan gratuti.
- Pembiayai dilindingilayk menerima khairat kematian

Kelayakan
- Kakitangan awam
- Umur 51-57 tahun 6 bulan
- Tempoh pembiayai tidak melebihi 4 tahun.

Jumlah pembayaran gratuity
Formula :
Gaji pokok terkini X thn perkhidmatan X 12 X 7.5%

RM3000 X 23 tahun X 12 X 7.5 = RM 62,100.00

6. Sila hubungi kaunter yang disediakan.

Taklimat Hj Abd Halim Mohd Zaid – Koperasi Guru Besar Selangor Berhad1. Produk yang dimiliki gabungan Guru Besar Malaysia. Kopersi Guru Besar –
Pandangan kepada MGB Johor. Supaya menubuhkan koperasi Guru Besar. Bisnes bebas dari tomahan . Bolrh menjana aktiviti MGB. contoh kawasan kopreasi Guru besar kulai- membekalkan buah jambu. Ke kantin sekolah-sekolah Johor.

3. Koperasi Guru Besar Selangor – Insuran Kemalangan Diri Pelajar 1 Malysia

8 sen sehari + RM 30 setahun. Tuntutan sehingga RM 50,000.

Anak yang kehilangan ibu bapa – dapat insuran.
Menambah skop dengan lebih komprehensif.
Mengurangkan truma dan kerenah birokrasi.

Pihak terlibat:
Pemegang

Skop : Kemalangan murid :kecederaan
Kecacatana anggota (kudung), BElian ASnggota palsu & kerusi roda, kematian

Apa yang ditawarkan

Kematian akibat kemalangan - Rujuk dokumen Insuran 1 Malaysia.

Senaraikan belian polisi ini dalam senarai belian 2011-pilihan.


Taklimat dari Surerich Biz Solution Sdn Shd (ETSI)
1.Satu system untuk komunikasi antara ibu bapa dengan sekolah.

2. Sistem SMS – yang sangat mudah apa maklumat sampai kepada ibu bapa.
Mesyuarat PIBG – semua maklumat akan diterima-jemputan untuk ibu bapa.
Informasi- pendaftaran

3.Menyampaikan maklumat dengan lebih efektif.

4. Ibu bapa akan menerima SMS – maklumat dari sekolah – Pantas.
5. Pihak sekolah terus hantar kepada ibu bapa.
6. Banyak majlis sekolah –kehadiran ibu bapa lebih tinggi.
7. Sistem yang sangat mudah-
8. Harga RM 999.00 . SMS Rm 400- untuk 4000 SMS.

Taklimat Shan – aSc Timetable
Masalah berat perisian Jadual Waktu Sekolah yang sedia ada.

Time table dari Europe- aSc Timetable 2010

Kesan menggunakan jadual waktu palsu – menipu.

Harga : RM 790.00 – Data Entry yang mudah

Versi jadual waktu – boleh masuk dalam internet.
Ibu bapa boleh melihat jadual 2 tahun boleh upgrade


UNtuk maklumat selanjutnya sila rujuk pengedar sah di Malaysia.



UCAPUTAMA DAN MAJLIS PERASMIAN
OLEH Y. BHG TUAN HAJI SUFAAT BIN TUMIN,
PENGARAH PELAJARAN JOHOR.


MASA : 08.30 – 10.30 MALAM

1. Nyanyian Lagu Bangsa Johor,
2. Nyanyian Lagu Selangkah Di Hadapan
3. Bacaan Doa – GB SK Pendas Laut Tn. Haji Ahmad Kamilan Hj. Alias
4. Ucapan Aluan Pengacara Majlis – memberikan penghargaan kerana kehadiran Tuan Pengarah, Ketua Sektor Pengurusan Sekolah En. Md. Hasidin Hj. Zaini
5. Ucapan Aluan Pengerusi MGBJ – Tn. Hj. Mas’ood Hj. Idris.
 Mengalu-alukan kehadiran dif kehormat dan seluruh hadirin
 Mohon maaf kerana kelewatan mengadakan konvensyen ini namun ia berjaya dilaksanakan dengan kerjasama JPNJ.
 Terimakasih dan penghargaan kepada Tuan Pengarah yang sentiasa memberikan komitmen yang tinggi untuk bersama dengan Guru Besar sedangkan beliau patut bersama Menteri Besar Johor. Ini memberikan pengertian bahawa Tuan Pengarah sangat memberikan komitmen dan amat sesuai dijadikan sebagai tempat untuk bernaung. Tuan Ketua Sektor Pengurusan Sekolah yang juga penasihat yang banyak memberikan sokongan dan dorongan ke arah yang lebih baik. Beliau inginkan semua Guru Besar sentiasa mempunyai integriti, di pandang tinggi dan dihormati.
 Harapan agar kehadiran peserta dengan komitmen yang tinggi dan bersemangat. Kehadiran ke konvensyen ini bukan untuk bersuka-suka, malah ia merupakan misi pembelajaran, bertukar-tukar pendapat dan fikiran serta mengeratkan silatulrahim. Bilangan Guru Besar ramai berbanding dengan Pengetua dan pengelola, seharusnya mempunyai kekuatan dan komitmen yang tinggi.
 MGBJ amat terhutang budi terhadap Tuan Pengarah, Tuan Ketua Sektor dan pegawai-pegawai JPNJ kerana sentiasa melibatkan MGB dalam semua aktiviti JPN. Penglibatan MGBJ menyebabkan Guru Besar sentiasa mendapat maklumat terkini, mohon penglibatan ini diteruskan demi kebaikan bersama. Penglibatan MGB dalam program-program JPNJ seperti Program Pengantarabangsaan menyebabkan kenamyakan ahli MGB telah memulakan langkah untuk membina jaringan pengantara bangsaan, contohnya SK Bandar Baru Uda 2 – ada hubungan dengan Indonesia, Brunai dan Singapura. Contoh lain adalah SK Sungai Bunyi (Pontian) dan SK Pengkalan Tereh ( Kluang) Di Daerah Muar ketika ini dilawati oleh pelawat-pelawat dari Riau, Indonesia.. Banyak sekolah yang terlibat dan melibatkan diri dalam aktiviti ini dan pelawat – pelawat kagum dengan apa yang kita lakukan. Bagaimana rentak pemimpin, sekolah-sekolah negeri Johor juga turut menyambut.dan memberikan sokongan.
 Rombongan ke Kampuchea untuk program Korban (pengantarabangsaan) dan menghulurkan bantaun kepada yang memerlukan.
 Menurut mantan Pengerusi MGBJ, En. Jalil bin Salim, peranan MGB telah berubah kepada badan yang professional dari segi peranan dan fungsinya. Sememangnya kita telah berubah secara disedari atau tidak kearah yang lebih professional.
 Penghargaan sekali lagi kepada Tuan Pengarah dan Tuan Ketua Sektor selaku penasihat terutamanya dalam menjayakan konvensyen ini. En Alui selaku pegawai kerja, Hj. Hassan Ahmad dan Sektor-sektor yang telah memberikan kerjasama kepada MGB. Terima kasih kepada MGB PGU selaku pengelola, dan juga perwakilan yang hadir.
 Beliau mendoakan kejayaan untuk semua kepimpinan di JPNJ dan memohon kemaafan terhadap kekurangan yang mungkin berlaku sepanjang konvensyen ini.


6. Ucap Utama dan Perasmian oleh
Tn. Hj. Sufaat bin Tumin, Pengarah Pelajaran Johor

 Ucapan Aluan untuk dhif dan hadirin
 Kesyukuran kerana berada dalam majlis ini dan terima kasih kerana diundang
 Menyatakan beliau sepatutnya berada bersama Menteri Besar dalam pembentangan Budget Kewangan Pendidikan dan beliau diwakili oleh En. Mohd. Nor Ghani.(Ketua Sektor Akademik)
 Kepimpinan Bersama ------ (Rujuk Power Point)
 Tema : Bersama Kita Membangun dan Mengapai Sasaran
 Pengajaran yang baik dalam Kerja sepasukan daripada hikayat lama : Kura-kura dan Arnab. – Pengajaran cerita ialah perlahan dan ketekalan memenangi pertandingan.
 Versi baru – Cepat dan tekal akan menewaskan perlahan dan tekal. Jika dalam organisasi anda, terdapat dua orang individu, seorang perlahan dan boleh diharap, dan seorang lagi cepat dan boleh diharap juga, tentulah yang cepat dan boleh diharap akan menaiki tangga organisasi lebih cepat berbanding dengan yang perlahan.
Memang baik untuk perlahan dan tekal ; tetapi lebih baik lagi jika cepat dan tekal .
 Versi lain – Kura-kura pula berfikir untuk menewaskan arnab dengan strategi baru. Menyebabkan kura-kura memenangi pertandingan tersebut.
Pertama, kenal pasti keupayaan anda, kemudian tukar gelanggang permainan sesuai dengan keupayaan anda.
Berusaha mengikut kelebihan, bukan hanya menyebabkan anda dikenali, tetapi juga mewujudkan peluang untuk pertumbuhan dan peningkatan.
 Versi bersama – kura-kura dan arnab berlumba secara bersama. . Mereka mencapai kepuasan yang lebih berbanding pertandingan terdahulu..
 Pengajaran dari kisah tersebut. Memang baik untuk menjadi orang bijak dan berkeupayaan. Tetapi kadang-kadang pencapaian kita di bawah tahap keupayaan sebenar, kerana kita tidak semestinya baik sepanjang masa.
 Pengajaran lain adalah, kedua-dua arnab dan kura-kura tidak pernah putus asa, Dalam kehidupan, apabila berhadapan dengan kegagalan, wajar meningkatkan usaha. Kadangkala, wajar untuk menukar strategi dan mencuba dengan pendekatan berbeza. Kadangkala wajar pula untuk melakukan kedua-duanya sekali.
 Persediaan pihak JPNJ dalam tempoh 20 tahun..
 Pengajaran lain daripada cerita tersebut – Arnab dan kura Arnab dan kura-kura telah belajar sesuatu yang penting dalam kehidupan. Apabila kita berhenti bersaing dengan musuh, sebaliknya bersaing dengan keadaan, pencapaian kita semakin bertambah baik.
 Cerita Pepsi dan Coca Cola – Persaingan antara keduanya menyebabkan CEOnya merancang untuk bersaing bukan dengan PEPSI tetapi dengan situasi dengan cubaan menarik pengguna lain yang minum air kosong dengan meletakkan mesin minuman coca cola ditempat-tempat tumpuan ramai. Akhirnya jualan Coca Cola meningkat .
 Kesimpulannya:
 Jangan berputus asa apabila gagal
 Cepat dan tekal akan menewaskan perlahan dan tekal
 Buat sesuatu mengikut kebolehan sendiri
 Bersaing dengan keadaan, bukan dengan musuh.
 Menyatukan sumber dan bekerja dalam pasukan akan sentiasa enewaskan
kerja bersendirian.


Mengapa Organisasi Gagal ?

1. Tiada perkongsian visi, fokus dan tujuan - semua warga sekolah memahami hasrat organisasi
2. Komunikasi tidak meluas – kurang mesyuarat, tiada pertukaran idea. Lebih banyak komunikasi, lebih berjaya
3. Tiada impian organisasi dan pendekatan strategik untuk mencapainya. Apakah impian guru besar untuk organisasinya? Bekerja untuk mencapai impian itu.
4. Tiada sifat saling hormat menghormati – memberikan penghargaan pada usaha yang dijalankan oleh ahli organisasi, memberi teguran secara berhemah. Tawan hatinya dengan cara menghormatinya.
5. Gagal menggunakan sumber, bakat dan kreativiti. Gunakan semua kemudahan yang ada untuk kebaikan bersama seperti peruntukan pusat sumber untuk menambah buku di PSS. Kreativiti dalam organisasi juga boleh meningkatkan keupayaan organisasi seperti kajian tindakan, inovasi.
6. Gagal memecahkan tembok antara bahagian – seperti bahagian di sekolah HEM, Koku, Akademik sepatutnya saling membantu dan melengkapi. Mesyuarat pagi contohnya cara untuk membina net working dan Bantu membantu.
7. Tiada kejelekitan antara pasukan dan gagal mewujudkan perjanjian pasukan dan proses membuat keputusan. Keputusan dibuat secara bersama. Antara ciri tranformasi ialah kemahiran penyelesaian masalah dan membuat keputusan.
8. Kurang kemampuan dan semangat, persekitaran yang menghukum (persekitaran yang tidak membantu) kerana terikat dengan corak kepimpinan I-Centric

Mengapa Organisasi Berjaya ?

1. Berupaya berkomuniksi dengan baik – membina hubungan yang mengeratkan ahli organisasi
2. Berupaya menterjemah impian organisasi dan tindakan untuk merealisasikannya.
3. Berupaya menghindarkan elemen negatif emosi, sebaliknya meneroka sumber baru dengan mengoptimumkan bakat dan kreativiti. Seperti peninju Muhammad Ali yang mempermainkan emosi lawan hingga dia berjaya memenangi pertandingan.
4. Berupaya bertukar-tukar pengetahuan dan kebijaksanaan antara kumpulan dalam organisasi. Menggunakan kepakaran ahli organisasi untuk menghasilkan sesuatu. kejayaan
5. Berupaya untuk mencabar pemikiran dengan cara yang kreatif. Contohnya menangani guru-guru yang bermasalah.
6. Berupaya membuat keputusan yang jelas. Kesalahan dalam membuat keputusan menyebabkan kita gagal, kita juga gagal jika tidak membuat keputusan. Biar lambat buat keputusan tetapi bertindak dengan cepat selepas membuat keputusan.
7. Boleh mendefinasikan semua keadaan yang mencabar secara kreatif
8. Fokus kepada membina kejayaan, harapan dan semangat baru ke dalam organisasi.
9. Berupaya mencari dan tidak takut untuk mewujudkan organisasi berpusatkan kita (we- centric organization).




Organisasi we-centic

I centric VS we centric

I centric We centric
Gaya kepimpinan lama (old fashion leadership) Gaya kepimpinan baru (fashionable leadership)
Kuasa dan kawalan (power and control) Perkongsian Kuasa
Arahan dan pembahagian Inklusi, sokongan, pembangunan, pengayaan, focus masa depan
Kuasa di atas (power at the top – leaders vs followers) Kepimpinan bersama dan pengupayaan (Co-leadership, empowerment)
Kritikan membina (Construkcive critism) Kreativiti bersama (co-creativity)
Hamba lawan tuan Menggalakkan cubaan, ambil risiko, luahan rasa
Untuk berjaya anda perlu berkuasa, menguasai, autokratik, mendesak) Terlibat sepenuhnya dengan cabaran
Tingkahlaku diganjari Pemilikan psikologi, rasa kepunyaan
I’m ok, but you who need to change Together we will grow and transform the business
 Top manaegement vision
 Individual workload
 Individual responsibility
 Individual effort
 Personal problem solving & decision making
 Personal accomplish • Shared common vision
• Shared workloads
• Shared responsibility
• Team effort
• Collaborative problem
solving & decision making
• Group accomplishment



Mengapa we centric

 Berkongsi beban kerja.
 Peluang untuk memimpin dan kepuasan peribadi (Chances for leadership and personal satisfaction)
 Rasa kepunyaan untuk mencapai kejayaan (Sense of belonging to a successful process)
 Kemampuan untuk mencapai lebih banyak kejayaan berbanding jika pekerjaan dilakukan secara persendirian


Kita sebagai satu pasukan – Teams do not just happen. They are developed through a deliberate planned process

Pasukan berkesan jika ….
• Semua dilibatkan
• Keputusan dibuat secara kolaboratif
• Percambahan fikiran dan maklum balas digalakkan
• Proses pembelajaran didorong
• Kreativiti digalakkan
• Masalah dalam pasukan dikendali
• Konflik ahli ditangani
• Mesyuarat dikendali dengan berkesan

Cabaran 2011 – Merealisasikan Johor Gemilang 2011

6 Matlamat Strategik JPNJ sebagai Tonggak
 Kempimpinan
 Sumber Manusia
 Insan Berkualiti
 Pentaksiran Penilaian
 Kemudahan Pendidikan
 Sistem Pengurusan


Model sebagaimana dalam PP amanat Pengarah

Implikasi – MEREALISASIKAN JOHOR GEMILANG 2011 MELALUI PENDEKATAN PASUKAN UNTUK BIG, BOLD, FAST RESULT


Cabaran kita.

1. Forming & Storming (2009)
2. Norming (2010)
3. Performing (2011)

1. Memantapkan hala tuju kepimpinan ke arah Johor gemilang 2011
2. Meningkatkan penglibatan dan komitmen guru dalam pasukan bagi mencapai
sasaran
1. Panel perunding mata pelajaran
2. Majlis guru cemerlang
3. Majlis guru sarjana
4. MPSM
5. MGB
6. Majlis Pemimpin Pelapis
3. Menyediakan masa depan dengan mewujudkan ekosistem yang menyokong pembangunan modal insan berkualiti, kreatif dan inovatif
a. Thinking Classroom (TC)
Punca Kuasa : Pelaksanaan amalan TC di sekolah-sekolah Johor telah diluluskan di dalam Mesyuarat Jawatankuasa Kurikulum Negeri Bil 2/2010 pada 1 September 2010 di SK Angkatan Tentera Johor Bahru.

The best teachers are those who equip students to think for themselves.

Murid masa hadapan sepatutnya berupaya :

• Menyelesaikan masalah
• Berfikir kreatif – mencipta dan menghasilkan/ menjana ide baru dan pengetahuan
• Berfikir kritis - cabar, bahas, sanggah
• Membuat keputusan - banding, analisis, pilih, justifikasi
• Analisis dan nilai maklumat dan ide
• Merancang untuk masa depan

Asas Mengajar Berfikir
• Terdapat dalam kurikulum standard
• Pentaksiran telah memasukkan unsur kemahiran berfikir
• Pengajaran berfikir menjadi tujuan utama pendidikan masa depan
• Pemikiran yang baik akan membawa kepada pemahaman yang mendalam

PENYISIPAN PENGAJARAN BERTERASKAN KEMAHIRAN BERFIKIR
Kelas yang memasukkan unsur berfikir dalam pengajaran dan pembelajaran dikenali sebagai “Thinking Classroom (TC)”

PEGANGAN TC
• Pembelajaran berlaku hasil daripada keupayaan berfikir yang baik
• Keupayaan berfikir dengan baik boleh dikuasai oleh setiap murid
• Pembelajaran sepatutnya mengutamakan tahap pemahaman yang mendalam

APA ?

1. Mengajar pelajar untuk berfikir dan belajar
2. Mengenal pasti, menilai dan menggunakan kemahiran berfikir, gaya pembelajaran dan kecerdasan pelbagai pelajar
3. Menggabungkan amalan pendidikan terbaik yang baru dengan yang lama

MENGAPA ?

1. Pelajar perlu kemahiran yang luwes lebih daripada pengetahuan
2. Kejayaan ekonomi dan kehidupan masa depan bergantung kepada kemahiran dan kreativiti
3. Setiap orang belajar dengan cara yang unik
4. Pendidikan mesti menyediakan pelajar untuk masa depan yang tidak pasti tetapi menarik
5. Artikel 13 (freedom of expression) dan 14 (freedom of thought) UN Convention of the Right of A Child

Bagaimana ?

1. Menyesuaikan gaya pengajaran dengan gaya pembelajaran
2. Menghargai dan mendidik untuk kemahiran, sikap, nilai selain daripada pengetahuan
3. Dengan menyediakan pelajar untuk masa depan bukan masa lalu


FALSAFAH THINKING SCHOOL
BAGAIMANA ?

1. Menyesuaikan gaya pengajaran dengan gaya pembelajaran.
2. Menghargai dan mendidik untuk kemahiran, sikap dan nilai selain daripada pengetahuan.
3. Dengan menyediakan pelajar untuk masa depan masa bukan masa lalu kita.

KONSEP

• Menggunakan reka bentuk pengajaran yang berasaskan konsep
• Kurikulum dan pengajarannya berfokuskan apa yang murid akan:
– Tahu (fakta)
– Fahami secara mendalam (konsep)
– Berupaya melakukan (mahir)
• Pedekatan ini berupaya menggarap keseluruhan dimensi inteletual manusia

Strategi sokongan kepada pelaksanaan TC

Proses pembangunan guru menggunakan pendekatan Lesson Study terutama dalam membantu guru menyediakan rancangan pengajaran.

Jadual pelaksanaan :
 Penyediaan modul latihan: Sept – Okt ’10
 Pelaksanaan latihan: Nov- Dis ’10
 Pelaksanaan projek rintis: Jan-Mac ’11
 Peluasan: Jun ’11

Catch Them Thinking!

Our futures belong to those we teach to think, create, problem solve, work together, be independent, and reach for the stars …

4. Melaksanakan program-program kecemerlangan yang berimpak tinggi bagi melonjakkan pencapaian sekolah untuk merealisasikan JOHOR TOP 5
a. HC
b. Audit Akademik
c. Pelan-J
d. Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah

5. Menyediakan kemudahan pendidikan yang berkualiti
• Bilik darjah lengkap
• Pusat Sumber lengkap (seorang murid nisbah :15/20 buah buku)

6. Melaksanakan tadbir urus bagi mencapai sasaran
a. Semua sekolah di Negeri Johor memperolehi sijil Audit tanpa berteguran dalam pengurusan kewangan sebelum akhir tahun 2010
b. Sistem Pengurusan Sekolah Kualiti (SPSK)

Rumusan :
• Pasukan pendidikan Johor sedang mengalami proses tranformasi
• Untuk memastikan proses transformasi kita ada sinergi, kita perlukan semangat kebersamaan yang tinggi dan mengenepikan semangat keakuan.
• Program besar seperti TC MEMERLUKAN KOMITMEN BERSAMA
• Yang kita mahukan ialah kepimpinan bertunggakkan WE-CENTRIC bukan I-CENTRIC

Ayuh, marilah kita bersama membina satu pasukan pendidikan Johor yang mantap, bersepadu dan berkualiti bertunggakkan We-Centric dan TC

Your school is perfectly aligned to get the results you are currently getting.

Marilah sama-sama kita membangun dan menggapai sasaran

Penyampaian Anugerah

1.. SBT – SK BBU 2
2. Skolah Kluster Cemerlang – SK Tengku Mariam, Batu Pahat
3. SK Kluster Cemerlang – SK Princes Elizabeth
4. Sekolah Cluster Cemerlang : SK BBU 2
5. Anugerah Menteri Pelajaran – SK Mengkibol
6. Johan 3 K Kebangsaan – SK Ledang, Muar
7. Johan Bilik BOSS – SK Seri Teluk, Batu Pahat
8. N/Johan Bilik BOSS – SJKC Chang Kok
9. N/Johan Pengurusan Kewangan – SK Seri Teluk.

0 comments:

ORGANISASI

OR

UPSR 2009

PIBG

PIBG

KELAB DAN PERSATUAN

AKTIVITI

ATIVITI

ALAMAT

  © Blog MGBJB di hasilkan oleh @rul 2009

Back to TOP